De laatste dagen op Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Marga Leest - WaarBenJij.nu De laatste dagen op Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Marga Leest - WaarBenJij.nu

De laatste dagen op Bali

Door: Marga

Blijf op de hoogte en volg Marga

17 Mei 2008 | Indonesië, Bali

Maandag 12 Mei,

Vandaag rijden we naar Candidasa waar we een nacht aangeboden hebben gekregen in het Candi Beach 4* hotel. Een gratis nacht slaan we als echte Hollanders natuurlijk niet af!!
We rijden Via Benoa omdat we daar ons tegoed nog op willen halen van de boot naar Gili Trawangan. Dit verloopt zonder problemen. Om 11 uur komen we in het hotel aan en we kunnen meteen naar onze kamer. Het zijn 2 kamers. 1 met een twee persoonsbed en de andere met twee eenpersoonsbedden. De kamer is verbonden met een tussendeur. We hebben beide een prachtig balkon met een loungebank wat uitkijkt op de zee. Hier kan ik me wel vermaken. Voor mij is dit dan ook het meest luxe hotel waar ik ooit heb geslapen.
We nestelen ons neer op een bedje aan het privé-strand van het hotel en komen de middag door met het lezen van een boek. Ik laat me nog verleiden om een massage te nemen. Het heeft dan ook wel wat om de wind te voelen en de zee te horen ruizen op de achtergrond.
Vanavond eten we in het centrum waar we een leuk restaurantje gevonden hebben wat een helemaal riet interieur heeft. We bestellen alledrie een compleet 3 gangen menu voor 45.000 rupiah wat neer komt op ongeveer 3.20 euro.

Dinsdag 13 Mei,

Vannacht heeft het heel hard geregend. We denken dat van het lekker aan het strandje niet veel meer komt, maar na het ontbijt klaart het op en luieren we verder waar we gisteren gestopt waren. We douchen hierna nog snel en checken uit. Nu krijgen we als afscheid ook nog alle 3 een Sarong cadeau. Niet gek toch?
We rijden terug richting Sanur. Onderweg stoppen we bij de Goa Lawah tempel. Deze tempel zit vol vleermuizen. Je ruikt ze ook al op een afstand.
Toen we uit de auto stapten en de verplichte sarong omdeden kwamen er meteen jonge vrouwen op ons af die ons welkom heten en ons een ketting omhangen. We willen dit eigenlijk niet omdat we de trucjes nu voortaan wel kennen en zeggen dan ook NEE!! Maar ze gaan gewoon door en ik en Marischa hebben er dan ook een om de nek hangen. Als we de tempel bezocht hebben en nog mooie foto’s genomen hebben staan de vrouwen ons al op te wachten met hun koopwaar en proberen op een dwingende manier wat te verkopen.
Dit lukt ze niet en nu vragen ze dus ineens 1 euro voor de ketting. Ik neem hem van mijn nek af en geef hem zonder iets te zeggen terug. Het gaat ons niet om die ene euro maar de manier waarop ze het doen is naar ons inzien helemaal mis.
We rijden door en spotten een eendenhoeder langs de grote weg die honderden eenden achter zich aan heeft lopen. Dit is zo mooi om te zien dat Marischa de auto langs de weg zet. De man en zijn vrouw vinden het leuk dat we foto’s maken en laten het gelaten toe.
Vanavond eten we voor het eerst iets anders als rijst. We eten bij de Italiaan in Sanur een lekkere pasta!

Woensdag 14 Mei,

Marischa is vandaag weer begonnen met werken dus Ellen en ik moeten ons nu weer alleen vermaken. We laten ons door de taxi afzetten in het Centrum van Sanur. We shoppen wat en lopen daarna naar het strand. We zien Made die ons enthousiast begroet en beloven haar dat ze onze handen en voeten vrijdag onder handen mag nemen.
Als Maris klaar is met werken rijden we langs de tailor om onze kimono’s op te halen.
Ze zijn heel mooi geworden.
We rijden terug naar de Kampung en komen daar vast te zitten want er zijn grote ceremonies aan de gang. Met de scooters parkeren nemen ze het niet zo nauw, dus er is geen doorkomen aan. Het kost dan ook grote moeite om ons tijdelijke huis te bereiken.

Donderdag 15 Mei,

Vandaag pakken Ellen en ik een taxi om naar Ubud te gaan. Hier zijn we al eerder geweest met Christine en Marischa. We wilde hier naar terug omdat je hier heel goed kan shoppen. De rit duurt zeker 45 minuten. We laten ons afzetten en we lopen naar de markt waar we nog wat inkopen doen.
We kijken wederom onze ogen uit er is zoveel mooi aanbod. Maar helaas moeten we ons aan de kilo’s houden die mee in het vliegtuig mogen. Als we hier klaar zijn eten we nog een advocadosalade en drinken nog wat.
We laten ons terug brengen met ’n zwarte taxi waar we een prijsafspraak mee maken. We laten ons in Sanur afzetten bij de MacDonalds. We eten hier een lekker ijsje en daarna houden we buiten een taxi aan die ons naar de Kampung terug kan brengen. Net voordat we in willen stappen word er voor onze ogen nog geen 3 meter van ons af een man van zijn scooter gereden door een jeep. Gelukkig is er meteen hulp bij en staat de man met hulp weer op. Het lijkt mee te vallen en de man wordt mee naar binnengenomen. We kunnen nu met een gerust hart in de taxi stappen om ons weg te laten brengen.
Marischa komt gelijktijdig met ons thuis aan. We besluiten om naar de Uluwatu tempel te rijden om de zonsondergang en de Kecakdans te zien.
Als we aankomen en we een paarse Sarong omgekregen hebben wordt ons gezegd onze armbanden, oorbellen en zonnebrillen af te doen omdat de apen die hier zitten nogal brutaal zijn.
Nou dat kregen we dus inderdaad in de gaten. Van Ellen werd de haarband die ze nog droeg van haar hoofd getrokken! Later werd ze nog bestolen van een pak koekjes.
We nemen plaats op een soort tribune als de Kecakdans gaat beginnen. Op de achtergrond zien we de zonsondergang. De dans ik leuk om te zien. Er wordt een heel verhaal uitgebeeld waar ik alleen niet veel van begrijp. Met blote voeten wordt er nog in vuur gestoken stro uitgetrapt.
Na afloop leveren we onze Sarong in en lopen naar de parkeerplaats. We zien kruimels en een koekverpakking op het dak van de auto liggen. Helaas zit er ook een grote deuk in. We vermoeden dat er een aap op gesprongen is. Marischa stapt in en gooit het portier dicht en we zien zo de deuk eruit springen. Dat is dus een geluk bij een ongeluk.
We rijden terug naar Sanur en eten wat bij de local in de Kampung.

Vrijdag 16 mei,

Vandaag gaan we de hele dag naar het strand. We hebben met Made voor vandaag afgesproken om ons nagels van onze voeten en handen te laten doen. We liggen nog maar net en ze is er al. Vandaag doet ze goede zaken, want als Marischa zich bij ons voegt om samen te lunchen mag ze haar handen en voeten ook doen. Ze versiert onze handen met handbeschilderde bloemetjes.
Ondertussen laat ik me nog een voetmassage geven. We trakteren de dames op een fruitjuice en ze zijn echt helemaal blij.
We bespreken hier bij de Beachclub een tafeltje voor vanavond om hier te eten.

Zaterdag 17 Mei,

We gaan naar huis vandaag! Met dubbel gevoel want eigenlijk willen we gerust nog wel blijven.
Marischa en ik laten ons nog lekker verwennen bij de Salon met een fullbody massage en een bodyscrub. Ellen kiest voor een gezichtsbehandeling en een haarmasker. We maken hierna in de supermarkt nog ons laatste geld op en gaan naar huis om de koffer in te pakken.
Op Nederlandse tijd vertrekken we om 13.00 uur met het vliegtuig om zondagochtend om half zes te landen op Schiphol.

Ellen en ik kijken terug op een fantastisch mooie vakantie waar we heel veel in gezien en veel beleefd hebben. Alleen jammer van die Aussie die we niet ontmoet hebben. Emigreren zit er dus voorlopig nog niet in!

Tot snel allemaal!!

Marga en Ellen.

• 17 Mei 2008 - 08:33

Pieter:

nou meiden,ik denk dat jullie veel gezien hebben de gehele vakantie en dat het lang bij je zal blijven.Maarja je maakt zo'n vakantie ook niet zo veel mee he?
    Nou wens ik jullie nog een veilige terugreis!!
    groetjes....

• 17 Mei 2008 - 08:48

Thea:

Goede reis naar huis, Ellen en Marga.
    Nogmaals bedankt voor de fantastische verhalen; je schrijfstijl is leuk, Marga!! Het leest "lekker" .
    Ga je nu ook voortaan je belevenissen van het werk met al zijn voorvallen neerschrijven voor ons? :-)
    Hopelijk wennen jullie thuis weer snel; jullie hebben in ieder geval genoeg herinneringen om van na te genieten.
    en Marga: sowieso tot 29 mei.

groetjes,
    Thea

• 18 Mei 2008 - 07:18

Marleen:

Als goed is, landen jullie nu!
    Ik hoop dat jullie een goede reis hebben gehad... de reis van je dromen!
    Stuur je nog ff de KLCC en de Skybar foto's door?

Groetjes Marleen

• 19 Mei 2008 - 17:27

Erna:

Hoi reizigers,

net nog even de resterende verhalen gelezen van jullie prachtige, enerverende, spannende, smakelijke reis in het Oosten. Wat is het toch fabeltastisch daar!
    Maar, ...... Nederland is ook mooi,........ als er maar zon is. En die hebben wij gehad de afgelopen dagen. Heb genoten van het prachtige Midden-Limburg en Oost-Brabant.
    Jammer, dat het nu wat minder is, zeker voor jullie, want dan is het weer afkicken. Maar, welkom terug in jullie eigen landje. Geniet nog maar lekker lang na van deze prachtige ervaring.
    De foto's zijn trouwens ook mooi.
    Ik zie jullie gauw weer.

Liefs, Erna