De Iban en Bakopark - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marga Leest - WaarBenJij.nu De Iban en Bakopark - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marga Leest - WaarBenJij.nu

De Iban en Bakopark

Door: marga de leest

Blijf op de hoogte en volg Marga

27 April 2008 | Maleisië, Kuala Lumpur

Woensdag 23 April,

Vandaag gaan we naar het Nationaal Bakopark. We hebben voor de komende 3 dagen een privechauffeur/gids. Na een half uurtje rijden komen we bij een steiger aan waar de gids een boot voor ons reserveerd. Hier zie ik nog net een waarschuwingsbord voor krokodillen.We stappen in en krijgen een lifeguard en hebben verder de boot voor ons alleen. We varen een stuk de rivier af en komen op een prachtig strandje uit en we moeten door het water naar de kant. Aangekomen in het park kiezen we voor een route van 1 klm. Het lijkt kort maar we doen hier toch een flinke uur over en we wanen ons dan ook echt in de jungle. Veel klauteren en echt goed kijken waar we onze voeten neer zetten. Het is echt zo mooi. De gids verteld ons onderweg het een en ander wat we tegen komen. Op het eindpunt komen we midden in de rimboek op een verlaten strandje uit. Er word ons aangeboden met de boot terug te gaan maar dat slaan we af. Wij als echt deihards kiezen ervoor om dezelfde weg terug te gaan. We hebben tenslotte nog niet de Hobiscus(neus)apen gezien die hier als enigste ter wereld voorkomen.
En eindelijk spot ik er een! Totaal zien we uiteindelijk drie.
Jammer genoeg wel ver weg.
Als we onze lunch gebruiken zien we nog meer apen. De makaken em silverleafsmonkeys.
We lopen terug over het strandje naar onze boot, de bries die we daar voelen is ons meer dan welkom. Nu kan ons zweet opdrogen.

Donderdag 24 April,

Vandaag gaan we naar de iban hier in Sarawak. Dat is een stam die leeft in longhouses. Dat zijn houten huisen op palen. Hiervoor moeten we meer dan 4 uur in de auto zitten. Onderweg kopen we schriftjes en snoep voor de kids daar. Er word door onze gids gezegd om 24 stuks van ieder te kopen.
We stoppen na die flinke rit aan een rivier en stoppen wederom aan een rivier, de lemanakriver. We stappen in een lang smal bootje die ons stroomopwaarts door modderig gekleurd water vaart. Het is zo mooi onderweg, eigenlijk haast niet te vertellen. Hier wanen we ons echt van de buitenwereld af we zitten echt in de middle of nowhere! Bij aankomst worden we naar onze slaapplaats gebracht. Het is even slikken! We slapen in een houten barak met matras op de grond met muskietennet. We zijn met nog 2 mensen de enigste toeristen nu hier. We lopen wat rond en verkennen een beetje het terrein en zien hoe de mensen hier wonen en werken.
Ze leven hier van peperkorrels en rijst verbouwen. We zien veel kippen en honden. Deze vinden Ellen heel interesant maar zei moet er niks van weten. Grappig om te zien. Na het eten worden we verwacht bij de chief om de kadootjes aan te bieden. We nemen plaats in het longhouse en krijgen rijstwijn aangeboden. Sterk spul maar het is lekker. In traditionle kledij voeren de mensen een dans voor ons op en daarna mogen we bij de chief onze kadootjes aanbieden. We drinken hierna nog wat en praten met de medicijnman en chief wat na beide zitten vol tattoo's en ze bekijken ook de mijne op mijn voet.
Het is tijd om te gaan slapen. Snacht regent het onvoorstelbaar hard. De volgende morgen gaan we op een blaaspijp op een doel schieten. Het lukt ons aardig. Daarna laten ze zien hoe ze rubber uit een boom halen en hoe ze kleine en grote dieren vangen. We lopen door de jungle terug naar de boot en onderweg laten ze nog zien waar graven liggen en waar ze eten vinden zoals bamboescheuten. We stappen weer in de boot en kijken terug op een hele mooie ervaring die we niet snel zullen vergeten.Ondeweg in de boot spotten we nog een soort kleine krokodil waar ik de naam zo niet van weet. Onderweg doen we nog een krokodillenfarm aan. Wat een beesten zeg!
Daarna rijden we door naar het vliegveld om ons terug te brengen naar Kuala lumpur.

• 27 April 2008 - 04:52

Marischa:

En nu eindelijk op weg richting Bali!
    Tot straks!

XXX

• 27 April 2008 - 07:49

Thea:

Tjeetje!!! Dat lijkt me allemaal mooi; je ziet zo'n films wel eens en jullie maken het ECHT mee. Nee, zoiets zal je niet gauw vergeten.

Groetjes en .......weer tot het volgende bericht.
    Thea :-)

• 27 April 2008 - 08:18

Anita:

dus nog steeds geen "lekkere"ausi"gespot.hoe werden de cadootjes ontvangen. nog veel plezier en mooie tochten.

• 27 April 2008 - 17:28

Diny De Win:

Geweldig Marga wat jullie allemaal meemaken. Als ik het goed begrijp gaan jullie nu naar Bali waar jullie Marischa ontmoeten. Zal ook wel spannend zijn!! Heel veel plezier nog en pas goed op voor enge beessten!!! Diny

• 27 April 2008 - 20:40

Antoon:

Als ik dit zo lees hebben jullie een 'gave' week achter de rug, met heel veel avondtuur. Met deze ervaringen is een wandeling in de Eifel of in de Ardenne niets meer....

Heel veel plezier in het vervolg van de reis, maar ben wel voorzichting met de 'gemene' dieren (krokodillen en ...)

Groetjes,
    Antoon.

• 28 April 2008 - 08:15

Els:

Hoi Marga,
    Niet normaal zo gewelding wat jullie allemaal meemaken!! Zou echt willen dat ik er bij was..Kan me voorstellen dat je niet kan vertellen hoe mooi het werkelijk is.
    Wat fijn dat je Marischa dadelijk weer ziet en Bali zal ook wel supermooi zijn.
    Veel plezier Marga en ik mis je hier echt wel maar dat weet je wel!

Els. X

• 28 April 2008 - 12:41

Davina:

Meiden, het klinkt allemaal geweldig. Vooral die krokodillenfarm,,,,, gaaf he!
    Letten jullie wel goed op elkaar? ha,ha...
    PS: leuke prive-chauffeur????

• 28 April 2008 - 17:55

Pieter:

he dames daarzo, volgens mij is het echt perfecte vakantie he!!
    nou het is jullie gegund he.
    maak er een droomvakantie van!!!

groet Pieter